sunnuntai 7. maaliskuuta 2010

unia



Muutama viikko sitten näin toistuvasti unta kissasta. Ei mitään pörröisiä ja hyvän tuulisia unia.
Joitakin vuosia sitten näin jatkuvasti unia karhusta. 


Joskus en näe unia pitkään aikaan. Nyt näen monta unta joka yö.

Uni oli opetusvideo lintujen bongaamisesta. Se käsitteli pöllöjä ja niiden elinympäristöä. Unessa esitettiin hyvin graafisesti millaisessa paikassa mikäkin pöllö majailee. Seuraavaksi olin metsässä, selkäni takana suuri, vanha kivimuuri ja sen päällä iso tumma hahmo. Huuhkaja hyökkäsi ja yritti nokkia silmiäni ja niskaani. Suojasin itseäni minkä pystyin ja lopulta sain huuhkajan nokasta kiinni.


Olin yhteissoittodemolla yliopistolla, ympäristö muistutti tenavatähden lavasteita. Lauloin mikrofoniin "leijat" ja jännitin niin, että happi meinasi loppua. Laulun jälkeen Markku sanoi, että ihan hyvin meni.

Toistuva teema on autolla ajaminen. Ei minulla ole edes ajokorttia ja sen tiedän aina unissakin. Jostain syystä minun on silti ajettava autoa ja pelkään aina ihan hirveästi. Pari yötä sitten parkkeerasin ahtaasti kahden auton väliin ja kolhin vieressä olevaa. 
Muistan lapsuudestani yhden autounen. Ajettiin heikolle riippusillalle.
Kuumeessa ollessani näin aina samaa unta. Se oli sävyltään kellertävä, maistui suussa pahalle. Jonkinlainen sairaala tai laitos ja pelottava lääkäri. Laitteita, sänkyjä ja tuskaisen hikinen olo. En muista koska minulla olisi viimeksi ollut kuumetta.

En ole nähnyt vielä synnytysunia. Mutta unia lapsesta olen nähnyt. Hauskimmassa kauniille pienelle vauvalle kasvoi isot, mustat kulmakarvat. Muistan miettineeni, että voikohan ne nyppiä. 

5 kommenttia:

  1. Ihan mieletöntä, että muistat noin hyvin unesi. Olen aivan kade! Minä en muista unia juuri ikinä...tämä sinun unesi nauratti. Unet ovat niin surrealistisia, jotenkin hienoja siksi, että sellaisia ei oikein pystyisi valveilla ollessa keksimään. Upea kuva!

    VastaaPoista
  2. Kirjailijatar: Joskus muistan, joskus en.. Tuntuu, että nyt raskauden myörä unet ovat muuttuneet muistettavimmiksi.. viime yönä nukuin vain muutaman tunnin, mutta muistan silti monta unta..Alitajunta taitaa köydä kierroksilla:)

    VastaaPoista
  3. Mielenkiinotoisia unia... Lapsena näin usein sairaana ollessani unta jossa minun piti hyppiä narua, uudelleen ja uudelleen. Se oli ihan kamala uni.

    Nuorena näin myös usein samaa unta missä lensin. Minulla ei ollut siipiä mutta osasin lentää kuin lintu. Muistan yhä maailman kauneuden ilmasta käsin, miltä kaikki näytti.


    Odotusaikana näin kerran kamalaa unta, missä synnytin kiharatukkaisen n. 8 kk ikäisen kokoisen vauvan joka osasi heti istua, ja oli täynnä rokkomaisia näppylöitä. Unessa olin ihan järkyttynyt kun en saanutkaan pientä kaunista vauvaa.

    VastaaPoista
  4. Mä näin toistuvia autolla-ajounia (epäsana?) nuorempana (oon siis kai jo vanha?), mutta en oo kertaakaan nähnyt sen jälkeen kun sain kortin. Sen sijaan oon varmaan joka toinen yö "tutussa" talossa, josta kuitenkin etsin paikkoja tuskissani kun se on joka yö erilainen.

    Kauniita kuvia ja ihana Outi-poni olet, uskaltauduin voittamaan kommentointipelkoni (ehkä, jos tää siis näkyy sulle), mutta en lupaa että tämä toistuu! Muista sit että 10. päivä pitäis saada pikkuinen maailmaan. ;)

    Elina

    VastaaPoista
  5. Laura: Jänniä noi kuume-unet! Ennen kulmakarvojen kasvua vauva oli unessa tosi kaunis..olin ihan häkeltynyt..mutta sitten ne karvat alkoivat kasvaa..

    anonyymi-elina: Oot urhea-ihana-elina! Kiva kun kommentoit! Veikkauksesi on kirjattu järjestelmään. Must ois kyllä vähän harmi, jos syntyis 10. päivä..ei päästäis kakulle :< ps. oot melkein yhtä VANHA kun mä.

    VastaaPoista