keskiviikko 25. helmikuuta 2009

hurma/Hurme

alaston 1933
mustapukuinen nainen 1936
nainen nojatuolissa (Aune Hurme) 1948

Tämän päivän vietän Viljo Hurmeen ja hänen vaimonsa Aune Hurmeen kanssa. Esseen deadlinen on tasan viikon päästä ja vasta nyt pääsen tarttumaan aiheeseen. Mikään ylläolevista kuvista, ei ole varsinaisesti esseeni aihe, mutta niistä saa hyvän käsityksen siitä, millaisia naiskuvia Hurme maalasi 30- ja 40-luvuilla. 
Rakastan esseiden kirjoittamista, mutta en koskaan jaksaisi lukea lähdemateriaalia. Nytkin olen seikkaillut netissä katsellen teosten kuvia, ihmetellyt ja pohdiskellut vailla minkäänlaista faktaa, johon pohjata arveluni. Raahasin jo kuitenkin yläkerrasta monta kiloa taidetta käsitteleviä kirjoja ja kohta alan kahlaamaan niitä läpi. Kurssin aihetta käsittelevä monistenippu odottaa myös lukijaansa. 
On outoa olla jälleen taidehistorianopiskelija, kun on jo niin pitkään ollut opeopiskelija. Koska olen jo monta vuotta opiskellut niin, että luen kirjoja, tentin tai kirjoitan esseitä, istun luennolla kirjoittaen kynä sauhuten muistiinpanoja proffan käsittämättömästä, mutta ah niin ihanasta järjenjuoksusta, tuntuu etten tämän lukuvuoden aikana ole opiskellut vielä ollenkaan. Toisaalta olen nauttinut ja oppinut enemmän kuin aikaisempina taidehistoriavuosina yhteensä.

Olen viime päivinä kuunnellut Samuli Putron soololevyä. Vuorotellen olen rakastanut ja ihmetellyt. Vaatii useamman kuuntelukerran. Kuitenkin, ihanaa aina saada uutta kuunneltavaa. Reginalta on myös ilmestynyt uusi levy. Se on seuraavana hankintalistalla.

Eilen yllätin ja ylitin itseni. Uin kuin uinkin sen pelottavan 200 metriä. Tänään olen kipeä. Kannatti hörppiä kloorivettä keuhkot täyteen. 

On sellainen olo, että pitäisi tehdä kotiin täydellinen puhdistus ja inventaario. Ympäristö vaikuttaa olooni voimakkaasti. Kaappien ja hyllyjen sekavuus ja sotkuisuus tekee olostani levottoman. En vain tiedä kuinka yhdistää kauniiden asioiden rakkaus yksinkertaisuuteen ja vähään. 

Ihan pian aloitan lukemaan..kuuntelen vain vähän vielä Putroa...olen hetken tässä..





1 kommentti:

  1. Ihan hetki vielä tässä.. ihan vaan hetki.. ihan kohta lähden.. yhen jutun enää katson.. :)

    VastaaPoista